Akustyka reżysernii
Tutaj opiszę jak powstała akustyka reżysernii. Wielu muzyków prowadzących studia nagrań i realizatorów dźwięku poszukuje rozwiązań z dziedziny akustyki wnętrz i akustyki budowlanej, by mieć komfortowe warunki pracy.Dobra akustyka reżysernii opiera się na dwóch czynnikach: braku hałasu, czyli dźwięków niepożądanych oraz dobrej akustyce wnętrza dopasowanej do rodzaju specyficznej pracy, jaką jest praca nad dźwiękiem z głośników.
Określono wartości parametrów akustycznych, jakie powinno spełniać pomieszczenie do realizacji dźwięku o danej kubaturze. Z jednej strony podano wymóg największego, dopuszczalnego poziomu hałasu, z drugiej strony określono zalecane wartości parametru czasu pogłosu oraz energii wczesnych odbić w miejscu realizacji.
Hałas
W omawianym pomieszczeniu zmierzono poziom hałasu, wyniki były zbliżone do poziomów zalecanych przez wytyczne literaturowe.
Celem zapewnienia poziomu hałasu w pomieszczeniu o poziomie poniżej NR 10 zalecono:
- wymianę stolarki okiennej na okna o wyższym wskaźniku izolacyjności R’A2
- stosowanie tłumików dla kanałów wentylacyjnych,
- dostawienie 2 pary drzwi do istniejących o wyższym wskaźniku izolacyjności R’A2 .
Poza tym celem ochrony pozostałych użytkowników przed hałasem reżysernii sprawdzono, czy w budynku spełnione są zalecane wartości izolacyjności na dźwięki powietrzne między pomieszczeniami. Przyjmuje się, że wartości wsakźnika R’A1 wynoszą conajmniej: R’A1 ≥ 45 dB. Budynek posiada stropy żelbetowe o gr. > 20 cm, ściany piwnicy są masywne.
Akustyka pomieszczenia
Odpowiednie proporcje geometryczne zapewniają równomierny w przestrzeni pomieszczenia rozkład strzałek ciśnienia akustycznego drgań własnych. Dobrano wymiary wewnętrzne pomieszczenia pod kątem wymogów Dolby, sprawdzono proprocje wymiarów testem Bonello i Walkera. Określono częstotliwość graniczną.
W związku z koniecznością zmiany wymiarów pomieszczenia obniżono jego sufit oraz dostawiono ścianę do ściany istniejącej. W powstałej pustce pod stropem zamontowano rezonatory Helmholtza nastrojone na częstotliwości powstających w pomieszczeniu modów. Lokalizacja rezonatorów pochłaniających dźwięk została dobrana pod kątem wystąpienia strzałki ciśnienia akustycznego danego modu. W pustce powstałej przed ścianą zamontowano elementy wentylacji.
Miejsce odsłuchu
Ustalono optymalne miejsce odsłuchu opierając się na zaleceniach literaturowych. Monitory oraz głowa realizatora dźwięku tworzą trójkąt równoboczny.
Zalecenia materiałów wykończeniowych
W związku z kubaturą pomieszcczenia określono zalecane wartości czasu pogłosu na 0.2 s z zalecaną tolerancją zależną od częstotliwości pasma.
Zaproponowano adaptację pomieszczenia w formie LEDE (live end, dead end), czyli wytłumienia dźwięku w przedniej części, przy i za monitorami oraz rozproszenie dźwięku na ścianach za plecami realizatora dźwięku. W tym celu zaprojektowano ustroje pochłaniające z pianki melaminiowej w formie klinów o dużym współczynniku pochłaniania dźwięku, większym niż dla paneli płaskich. Pianka w formie klinów nie została zamontowana, w to miejsce zastosowano ustroje z wełny mineralnej pokryte płótnem. W miejscach pomieszczenia, w których powstają szczególnie silne strzałki ciśnienia akustycznego powieszono membranowe pułapki basowe. Tylne i boczne ściany pokryto rozpraszaczami Schroedera. Dla opisanego wystroju wnętrza przeprowadzono obliczenia czasu pogłosu dwoma metodami: metodą statystyczną i promieniową.
Pierwszy etap adaptacji polegał na zmianie proporcji pomieszczenia. Po tych pracach wykonano pomiar charakterystyki pogłosowej: pomiar przed montażem ustrojów na ścianach pomieszczenia. Po pracach montażowych ustrojów dźwiękochłonnych i rozpraszających wykonano pierwszy pomiar powykonawczy.
Uzyskana charakterystyka czasu pogłosu wykazuje, że należy zwiększyć chłonność pomieszczenia w zakresie najniższych częstotliwości. Zestawiono wyniki z wartościami zalecanymi, obliczonymi i symulowanymi.
Zaprojektowano ustroje dźwiękochłonne w zakresach częstotliwości dźwięku w których charakterystyka pogłosowa przyjmuje maksima. Wykorzystano w pomieszczeniu następujące materiały wykończeniowe :
- Panele z wełny mineralnej zabezpieczone przed pyleniem impregnowanym płótnem
- Membranowe pułapki basowe
- Dyfuzory Schroedera z masy wiórowo-epoksydowej
- Ustroje z blachy perforowanej
- Rezonatory Helmholtza w postaci pustek z otworami w przestrzeni sufitu
Pomieszczenie w trakcie pomiarów z użyciem monitorów studyjnych. Widoczne elementy adaptacji pułapkami basowymi i panelami z wełny mineralnej w przedniej części pomieszczenia.
www.akustyka-pro.pl